Vidalı kompresörler kontrol paneline sahip
olan ve kendi kendilerini korumaya alma özelliğine sahip kompresörlerdir. Eğer
bir vidalı kompresörde arıza meydana gelmiş ise, daha büyük sorunlara yol
açmadan çalışmasını durdurur ve arıza uyarılarısı verir.
Arızalarda gösterilecek uyarılar başlıca
şunlar olabilir;
- Ana Motor Yüksek Amper Uyarısı
- Varsa, Fan Motoru Yüksek Amper Uyarısı
- Yüksek Hararet Uyarısı
- Yüksek Basınç Uyarısı
1. Ana Motor Yüksek Amper Uyarısı
Amper: Akım şiddeti olarak
bilinir. Birim zamanda telden geçen akım miktarıdır ve ”A” ile
belirtilir.
Elektrik motorları kw güçlerine göre çektikleri
amper miktarları fabrika çıkışı belirlenmektedir. Bu amper miktarını Elektrik
motorunun metal etiketi üzerinden okuyabilirsiniz.
Elektrik motorları çalıştıklarında etikette
yazılı olan amper miktarına kadar zorlanabilmektedir. Elektrik motorunuzu ne
kadar zorlarsanız amper miktarı aynı oranda yükselecektir. Eğer amper
miktarının üst seviyelerinde motoru zorlarsanız motorun yanmasına veya başka
bir arızanın ortaya çıkmasına sebep olursunuz.
Vidalı kompresörlerde elektrik motorunun
korunmasını sağlamak amacıyla elektrik panosu içerisine akım ölçen termik röle
yerleştirilmektedir. Bu röle üzerinde genellikle mavi ve kırmızı 2 düğme bulunmaktadır.
Elektrik motorunun çalışması bu röleye bağlıdır. Termik röleler fazla akım
geçtiğinde sistemi durdurabilme özelliğine sahiptirler.
Eğer
kompresörünüzde herhangi bir şekilde fazla akım çekme durumu olursa bu röle
devreye girerek ana motorun durdurulmasını sağlar.
Elektrik motorunun fazla akım çekmesine sebep olabilecek durumlar nelerdir?
- Yüksek Basınç: a) Kompresörünüz fabrika çıkış ayarından daha yüksek bir basınca çıkarıldığında fazla basıncın kompresörünüze yüklenmesinden dolayı amper seviyeside artmaktadır. Bu durum motorunuzla uyumlu olan rölenin izin verdiği amper miktarının üstüne çıkmasına sebep olabilir ve sistem çalışmayı durdurabilir. b) Vidalı kompresörünüz havayı doldurup durduğu sırada, içerisindeki havayı tahliye edemeden tekrar kalkış yaparsa, kalkış esnasında elektrik motoruna fazla yüklenilmiş olur. Bu da demeraj akımının çok daha fazla olmasına sebep olabilir. Bu durumda elektrik motorunuz yine sistem tarafından devre dışı bırakılıp çalışma durdurulur.
- Vida ünitesinde meydana gelen herhangi bir zorlanma (Örn. Vida kilitlemesi): Vida ünitesi elektrik motorunuza doğrudan bağlanan bir elemandır. Burada meydana gelebilecek herhangi bir arıza veya sıkışma elektrik motorunuzun fazla amper çekerek sistemin durdurulmasına sebep olabilir.
2. Fan Motoru Yüksek Amper Uyarısı
Kompresörünüz üzerinde harici bir fan motoru
bulunuyorsa bu motorda bir problem olduğuna dair ortaya çıkan uyarıdır.
3. Yüksek Hararet Uyarısı
Kompresörünüzün vida ünitesine bağlı olan bir
müşür yardımıyla kompresörünüzün hararet seviyesi ölçülür. Vidalı kompresörler
genellikle en az 0 oC ve en çok 115 oC arasında çalışmaya uygundur. Eğer
kompresörünüzün ısı seviyesi 115 oC üzerine çıkarsa kompresörünüz otomatik
olarak çalışmayı durdurur ve ısı yüksek kaldığı sürece hararet uyarısı vermeye
devam eder. Manuel kontrol paneline sahip olan kompresörlerde hararet gösteren
bir saat bulunur. Bu saat üzerinde ayarlanabilir veya sabit şekilde hararet
alarm noktası bulunur. Bu hararet saatleri kontaklıdır ve ayarlı olunan değer
geçildiğinde elektrik panosuna bağlı kontak sayesinde sistem arıza uyarısı
verir.
Not: Kompresörünüzü 115 oC’den fazla bir ısı
değerine yükseltmeniz durumunda arıza ve tehlikelere sebep olabilirsiniz.
Kompresörün hararet yapmasına sebep olabilecek durumlar nelerdir?
Bununla ilgili olarak kompresör hararet yapıyor yazımızı inceleyebilirsiniz.
4. Yüksek Basınç Uyarısı
Kompresörünüzün basıncının fazla yükseldiği
durumlarda emniyet şalteri devreye girer ve elektriksel olarak sistemin
durdurulmasını sağlar.
Basıncın yükselmesine sebep olabilecek durumlar nelerdir?
- Kompresörünüzün basınç değerlerinin yükseltilmesi durumunda emniyet şalteri devreye girer.
- Duruk şalterde (yada presostat) meydana gelen bir arıza basıncın yükselmesine sebep olabilir.
- Emiş valfinde meydana gelen bir arıza basıncın yükselmesine sebep olabilir. Bazı emiş valflerinin kapak kısımlarında meydana gelen bir arıza sebebiyle normalde boşa geçtiğinde kapanması gereken emiş valfi açık kalarak kompresörünüz boşta olduğu halde hava emerek basınç yükselmesine sebep olabilir. Bu durumda emniyet devreye girer ve sistem durdurulur.
- Kompresörünüzün ani yüklenmelerinde iç basınç hızla yükselerek emniyet uyarısına sebep olabilir. Bu, ayrıca seperatörünüzün patlamasına da sebep olabilir. Böyle bir durum kompresörünüzün çıkış borusuna (tanktan önce) vana bağlanmışsa meydana gelebilir. Kapalı kalan vanaya yüksek debili kompresör hızla yüklendiğinde basınç aniden yükselir. ani yükselmeden kompresör kendini hızlı durduramayacağından yüksek basınç emniyeti devreye girer.
Burada yazılanlar her kompresör için birebir
uyuşmayabilir. Üretici firmalara göre farklı uyarılar ve emniyet sistemleri
kullanılıyor olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder