Hava kompresörleri, çalıştıkları
müddetçe güç kaynağından aldıkları elektrik enerjisini motor yardımıyla kinetik
enerjiye dönüştürüler. Daha sonra kompresörün yapısı sayesinde bu kinetik
enerji bölünerek büyük bir kısmı ısı enerjisine dönüştürülür.
Isınmanın Sebebi
Sıkışma esnasında havanın, içinde
bulunduğu hattın yüzeyiyle olan sürtünmesinden dolayı ısı açığa
çıkmaktadır. Ayrıca buna ek olarak pistonlu kompresörlerde silindir ve pistonun
birbirine sürtünmesi; vidalı kompresörlerde ise vida bloğu içerisindeki dişi ve
erkek rotorların birbirine sürtünmesi de ısı açığa çıkmasında önemli bir
etkendir.
Soğutma
Pistonlu kompresörlerde soğutma
genellikle kompresörün kasnağı ile yapılmaktadır. Kompresörün geniş çaplı
kasnağı üzerinde, kanat şeklinde açılı bir şekilde duran
destekler, fan görevi görerek kompresör üzerine hava üflenmesini sağlar.
Kompresörün silindirler ve kafalarının da dış yüzeyleri kanallıdır. Üflenen
hava bu kanallar arasında geçerek soğuma sağlanır. Ancak sistem
yapısı üretici firmaya ve kompresörün modeline göre farklılık gösterebilir.
Soğutma amacıyla kullanılmış serpantinli borular ve radyatörlere de sıkça
rastlanılır.
Vidalı hava kompresörlerinde durum biraz
daha farklıdır. Vidalı hava kompresörlerinde soğutma için radyatöre ihtiyaç
vardır. Genellikle kullanılan radyatörler 2 bölmelidir. Bir bölmede yağ diğer
bölmede ise hava soğutulmaktadır. Vidalı kompresörlerin içerisinde bulunan yağ
vida döndüğünde sistem içerisinde devirdaim yaparak radyatörde soğutulur. Bu
yağ, ısısını tüm kompresörün içerisinde iletebildiği için kompresörün harareti
de böylelikle düşürülmüş olur.
Vidalı kompresörlerde, yağ sadece
radyatörden geçmekle soğutulamaz. Radyatörlerin önemli özelliği, ısı
alışverişini hızlı yapabilmeleridir. Radyatör, içerisinden geçen yağı
soğutabilmesi için öncelikle kendisi soğutulmalıdır. Burada radyatör
petekleri arasında hava geçişi olması radyatörü soğutur.
Radyatörleri soğutmak için bazı marka ve
modellerde radyatörün hemen önüne harici bir motor ile
fan yerleştirilirken bazı marka ve modellerde ise ana motor üzerine harici
bir motor olmadan sadece fan yerleştirilir. Bazı modellerde, ortamdaki hava
kompresör kabinine emilir ve radyatör petekleri arasından geçmeye
zorlanır. Bu modellerde kabin kapakları açık kalırsa kompresör harareti
yükselir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder