Bu kompresörlerin havayı
sıkıştırma prensibi motora bağlanmış olan bir rotor ve rotor üzerindeki rotor
eksenine dik olarak yerleştirilmiş paletlere bağlıdır. Kompresör
çalıştırıldığında gövde ekseninden kaçık basma tarafı yüzeye yakın olarak
yerleştirilmiş rotor dönmeye başlar. Dönüşü esnasında rotor içerisindeki
hareketli paletler merkezkaç kuvveti ile rotordan ayrılma eğiliminde
olurlar. Silindirik yapıdaki gövdenin yüzeyi ile sürekli temas halindeki
paletler arasındaki hacim, emiş kısmında geniş iken basma kısmına
yaklaştıkça paletler arasındaki hacim küçülür ve basınç artar. Bu sayede
sisteme basınçlı hava gönderilir.
Yağlama
Paletli kompresörlerde,
paletlerin gövde yüzeyi ile temasında sızdırmazlık sağlanabilmesi amacıyla
sisteme yağ püskürtülür. Aynı zamanda yağ sistemin soğutulmasını da
sağlamaktadır. Sisteme yağ ve hava basınç altında ve birlikte gönderilir. Bir
seperatör (ayırıcı) filtresi yardımıyla sistemdeki yağ ve hava birbirinden
ayrıştırılır. Yağ kompresörün içerisinde soğutularak devir daim edilirken,
hava radyatörden geçirilerek işletme tesisatına gönderilir.
Paletli
kompresörlerde emme ve basma klapeleri (subap) kullanılmamaktadır. Basılan
havanın geri etkisini önlemek amacıyla basma kısmında bir çekvalf
kullanılabilmektedir.
Paletli kompresörlerde havanın
akışı düzenlidir. Tek kademeyle 5 bara kadar yükseltilebilen paletli
kompresörler aynı zamanda vakum yaptırmak amacıyla da kullanılabilmektedir.
Paletli kompresörler
verimliliği paletlerin aşınmasıyla düşmektedir. Bu sebepten pistonlu ve vidalı
kompresörlere göre daha çabuk servis gerektirebilmektedir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder