20 Ağustos 2014 Çarşamba

PALETLİ KOMPRESÖRLER

Bu kompresörlerin havayı sıkıştırma prensibi motora bağlanmış olan bir rotor ve rotor üzerindeki rotor eksenine dik olarak yerleştirilmiş paletlere bağlıdır. Kompresör çalıştırıldığında gövde ekseninden kaçık basma tarafı yüzeye yakın olarak yerleştirilmiş rotor dönmeye başlar. Dönüşü esnasında rotor içerisindeki hareketli paletler merkezkaç kuvveti ile rotordan ayrılma eğiliminde olurlar. Silindirik yapıdaki gövdenin yüzeyi ile sürekli temas halindeki paletler arasındaki hacim, emiş kısmında geniş iken basma kısmına yaklaştıkça paletler arasındaki hacim küçülür ve basınç artar. Bu sayede sisteme basınçlı hava gönderilir.

Yağlama

Paletli kompresörlerde, paletlerin gövde yüzeyi ile temasında sızdırmazlık sağlanabilmesi amacıyla sisteme yağ püskürtülür. Aynı zamanda yağ sistemin soğutulmasını da sağlamaktadır. Sisteme yağ ve hava basınç altında ve birlikte gönderilir. Bir seperatör (ayırıcı) filtresi yardımıyla sistemdeki yağ ve hava birbirinden ayrıştırılır. Yağ kompresörün içerisinde soğutularak devir daim edilirken, hava radyatörden geçirilerek işletme tesisatına gönderilir.
Paletli kompresörlerde emme ve basma klapeleri (subap) kullanılmamaktadır. Basılan havanın geri etkisini önlemek amacıyla basma kısmında bir çekvalf kullanılabilmektedir.
Paletli kompresörlerde havanın akışı düzenlidir.  Tek kademeyle 5 bara kadar yükseltilebilen paletli kompresörler aynı zamanda vakum yaptırmak amacıyla da kullanılabilmektedir.
Paletli kompresörler verimliliği paletlerin aşınmasıyla düşmektedir. Bu sebepten pistonlu ve vidalı kompresörlere göre daha çabuk servis gerektirebilmektedir
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder