Öncelikle şunu söylemek gerekir; basınç ve
debi ters orantılıdır yani basınç arttıkça kompresör debisi
azalır.
Kompresörlerin yapısı genelde 7-8 bar
basınca uygun olarak tasarlanmıştır ve bu basınca uygun elektrik motoru ve
malzemeler kullanılmıştır.
Sanayi ortamında hava tüketen cihazlarda
genel olarak kompresörlerin basıncıyla uyumlu çalışmaktadırlar. Örneğin birçok
hava tüketen plazma kesim, CNC tezgah gibi makinalar 5 – 6 bar alt basıncından
daha düşük basınçlarda alarm vermektedirler.
Kimi özel durumlarda ise yüksek basınç hava ihtiyacı
vardır. Kompresör Seçimi yazımızda da belirttiğimiz
gibi kompresör almaya karar verdiğinizde öncelikle kullanım
alanlarınızdaki minimum basınç ihtiyacınızı araştırmanız gerekmektedir.
Çünkü yüksek basınçlı kompresör düşük basınç hava ihtiyacını
karşılayabilir ancak düşük basınç kompresör yüksek basınç ihtiyacınızı karşılayamaz.
Basınç
ihtiyacımıza en başta karar vermemizin nedeni nedir?
Çünkü alacağımız
kompresörün sisteminin yapısı, hava tankının basınca dayanma gücü ve
testi, ve diğer aksamlar istenilen basınç değerine uygun
olarak fabrika çıkışı ayarlanmaktadır. Yani, siz 8 bar üst
basınç değerine uygun bir kompresör alırsanız ve bunu daha sonra 13 bar’a
çıkartmak isterseniz muhtemelen tüm kompresör ve kompresörle gelen
diğer ürünleri değiştirmeniz gerekecektir.
8 bar basınç uyumlu kompresörün
basıncını kontrolsüz bir şekilde yükseltirsek ne olur?
- Hava tankınızın patlama riskini arttırmış olursunuz. En önemli nokta budur. Hava tankınızın üzerinde bulunan etikette yazan çalışma basınç değerini kesinlikle aşmamanız gerekmektedir. Siz kompresörünüzün basıncını bilinçsiz bir şekilde arttırırsanız, ne zaman patlayacağı belli olmayan bir bomba elde etmiş olursunuz. Ayrıca basınç değerini arttırmasanız dahi hava tankının yıllık basınç testlerinin yaptırılması gerekmektedir. Bu çalışma bakanlığı tarafından ayrıca kontrol edilmektedir.
- Varsa kompresörünüzün üzerindeki sigortalar ve şalterler korumaya geçer.
- Kompresörünüzün ve hava tankının üzerindeki emniyet ventilleri devreye girerek mekanik olarak hava tankındaki fazla havayı tahliye eder.
- Varsa emniyet için bulunan 2. duruk şalter devreye ve sistemi elektriksel olarak durdurur.
Kompresör üzerindeki
koruma üniteleri devreye girmezse
- Hava tankınız patlayabilir.
- Elektrik motoru yanabilir.
- Kompresörün yapısı zarar görebilir. Örneğin pistonlu kompresörde krank kesebilir.
Şimdiye kadar işin basınç kısmını
açıkladım. Eğer basıncımızı arttırmak ve bu tür problemle karşılaşmak
istemiyorsak basınç arttırırken debiden kaybetmemiz ve buna da kompresörümüzü
alırken kara vermemiz gerekmektedir.
Kompresörle debi birbirne ters orantılı
kavramlardır. Basınç arttıkça debi düşmektedir.
Pistonlu
Kompresörlerde
Pistonlu kompresörlerde
basınç kademe sistemi ile arttırılmaktadır. 8 bar kompresörlerde kademe
yoktur ve kafalar sayesinde emilen hava doğrudan hava tankına gönderilir.
Ancak 2 kademe kompresörlerde emilen hava doğrudan hava tankına değil
tekrardan daha küçük yapıdaki basma kafasına iletilir. Burada 2. kez
sıkıştırıldıktan sonra hava tankına basılır. Bu sayede kompresörünüzün debisi
düşürülmüş ve basıncı yükseltilmiş olur.
Böylelikle kompresörünüzün yapısı yüksek
basınca çıkmaya uyumlu hale gelmiş olur. Fabrika çıkışı bu şekilde imal edilen
pistonlu kompresörün hava tankıda yine fabrika çıkışı yüksek basınca uygun imal
edilir.
Vidalı
Kompresörlerde
Vidalı kompresörlerde ise sistemin kayış
kasnak ölçüleri değiştirlerek basınç yükseltilir. Vidalı kompresörlerde de
basınç arttıkça debi düşmektedir. Üretici firmaya göre değişiklik
göstersede genelde 13 – 15 bar maksimum çalışma basıncına kadar vidalı
kompresörler ayarlanabilmektedir. Kayış – kasnak değiştirme işlemini yetkili
personele yaptırmanız gerekmektedir.
Uyarılar
- Yetkili personel haricinde kompresörünüzün basınç ayarıyla kesinlikle oynamayın.
- Hava tankının yıllık testini mutlaka yaptırın.
- Yüksek basınç kompresör aldıysanız kullanacağınız hava tankının kaç bar basınç için uyumlu olduğunu mutlaka kontrol ediniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder